Pages

October 22, 2009

ibunya dan 2 anak daranya

Salam. Hi.

Alkisah di sebuah kampung yang tidak serupa kampung geografinya, tapi kampung perangainya. Kerjasama, tolong-menolong, bantu membantu. Tidak lupa juga busuk hati, dengki, dan fitnah. Di hujung kampung, rumah limas berpenghuni 3, 40 tahun gagah berdiri.

Ibunya tinggal dengan 2 anak daranya. Kembar. Kakaknya agak tegas, adiknya agak manja. Kakaknya menurut undang-undang, adiknya menurut hati. Menjaga mereka susah ibunya. Diajar ilmu bermacam. Agar kelak mudah hidupnya.

Memasak, bersilat, berhias, bersantun, diajarnya segala. Tapi bersyarat. Jangan beramal tanpa belajar diletakkan syarat. Anak kecil berdua mengiyakan syarat.

10 tahun, yang kecil kini remaja. Majunya umur, diri, kampung juga dunia. Banyak yang datang dan pergi. Ibunya dan 2 anak daranya masih di situ, di rumah usang itu. Apakah berubah kakaknya dan adiknya? Teman bertambah, ilmu bertambah, pandangan meluas.

Pernah juga adiknya ingin mencuba. Untuk kebaikan. Tapi kakaknya menentang. Kebaikan, ya. Berhasil? tidak diketahui. Pertikaian kecil. Adiknya menang. Dicubanya. Dicuba dengan berani, harapan tinggi diletak.

Seketika lama berlalu. Dicuba gagal. Pulang sedikit hampa. Sekurangnya punya pengalaman. Disesali. Ingin berhenti. Sudah! Tiada lagi.

Penyesalan cuma seketika. Ia datang lagi. Ingin dicuba kedua kali. Pengalaman lama jadi taruhan. Kakaknya tentang. Tidak mungkin berjaya katanya. Biarlah kita menjadi kita. Cara kita unik. Mungkin jelek dipandang, tapi tak salah. Agama tidak menghalang. Adik tunduk.

Adiknya tidak beralah. Dicuba lagi. Kakaknya pula tewas. Maka kesabaran ibunya hilang. Dihalang kedua-duanya. Jadilah diri sendiri kata ibunya. Tidak perlu seperti orang lain untuk berjaya. Semuanya bergantung pada bagaimana dilakukan. Bukan apa.

Kakaknya dan adiknya tunduk menatap bumi. Masuk mereka. Hidup diteruskan seperti biasa. Tidak diubah lagi.

Sekian.

p/s : jalan cerita, senario, lokasi dan watak adalah rekaan semata-mata. tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia.

p/p/s : kalau tak faham, tak apalah. sekadar melepaskan apa yang seharusnya dilepaskan.

No comments: